onsdag, maj 12, 2010

Marathonprogress - del två

Det blev ofrivillig vila efter magsjuka i lördags. Den fjärde inom loppet av 8 månader talar för att det är en annan, och lite mer aggressiv bakterieflora här.

Hur som helst. Försiktig löpning i elva kilometer igår följdes upp av dubbla distansen idag. La in en farthöjare efter 10 kilometer då jag drog upp farten från 5.15 till 4.15 tempo. Och så sprang jag på i fem kilometer. Lugnade sen ner mig lite igen och joggade sista 7 på cirka femminutersfart.

Det är lustigt. På 5.15 tempo ligger jag kring 80%, ibland till och med 85%. Högt tycker jag för så maklig fart. Men när jag ökar till 4.15 fart stiger inte pulsen så ofantligt utan den stabiliseras vid 90%. Förvisso högt, men inget jag inte tål i en timme eller två. Finns det någon löparkunnig därute som kan förklara varför jag springer så satans ineffektivt på låg fart? Eller har jag fått det hela om bakfoten? Är det så det funkar i löpning?

Eller skall jag bara sluta kolla på pulsklockan?

PS. Sprang med vätskebälte idag. Sjukt fult, sjukt nördigt, men ganska najs när man blir törstig.

Inga kommentarer: