onsdag, mars 10, 2010

Vårcyklist schmårcyklist

Vacchi hävdade efter Löfkvists imponerande körning i Eroica i helgen att "Thomas är en vårcyklist". Det baserar han på att Thomas de senaste åren kört som bäst på våren (Eroica, Tirreno-Adriatico, Girot etc). Vad är grejen med detta? Finns det cyklister som i sitt DNA har programmerat att de bara kan köra bra på våren?

Jag tror inte på detta. Inte att det har med fysiken att göra. Kanske det mentala, men det låter också lite märkligt. Jag har aldrig hört liknande resonemang när det gäller golfare, tennisspelare, friidrottare, skidåkare. Då skulle man kunna använda det som ursäkt:

- Synd att vinter-os ligger i februari, jag som är en sommarskidåkare

- Synd att sommar-os ligger i augusti, jag som är en marshäcklöpare

- Synd att sim-vm ligger där det ligger, för jag är som bäst någon annan gång (simningen har i och för sig så många mästerskap att alla nog skall hitta något som passar).

- Synd att grand slam turneringarna ligger där de ligger, för jag är som bäst mellan dom

Nu ligger Tour de France i juli, och om det verkligen är Thomas största mål (tveksamt efter Wiggins värvats till Sky) så bör han nog försöka vara bäst då. Och om det är det han försökt vara de senaste åren, ja då kanske han borde fundera på att ändra något i sitt upplägg.

En del i att bli bäst är väl att vara som bäst när det gäller - inte när det råkar vara vår.

11 kommentarer:

Alex G sa...

Han kanske är bra på att träna "offseason" Och blir sen sliten när tävlingarna börjar, medan många andra kanske har tagit det lite lugnare på vintern och kommer i form med allt tävlande. Vem vet..

Jesper Sundewall sa...

Precis, men då sitter det ju inte i generna... Och man kan ju faktiskt ändra sitt upplägg.

Joachim sa...

Visst kan man ändra sitt upplägg. Sedan gäller det att man har en lagledning som låter honom förbereda sig på att vara bäst i de lopp han själv vill.
Tror personligen att han skulle, likt Kessiakoff, satsa på Girot. Där skulle han kanske ha chansen att bli protected leader och kunna göra ett riktigt fint resultat. Hellre topp-10 på Girot än att behöva spela andrafiolen på Touren.
Gösta, Bernt, Prim lyckades ju bli ganska stora tack vare bra prestationer på Girot.
Fan, jag skulle bli sportdirre! :-)

Anonym sa...

Jämförelsen med andra idrotter är lite svår då cykel är speciellt med tanke på antal tävlingsdagar. Det finns t.ex. skidåkare som väljer att avstå från Tour de Ski för att det är för många dagar i rad och de är rädda att det skulle kunna påverka resten av säsongen. Det är ju inte helt ovanligt att cyklister kan komma upp i 25 starter på en månad. Väldigt få cyklister har möjlighet att fritt lägga upp sin säsong och för de allra flesta gäller det att passa på när formen är där för att göra resultat, både för sig själv och laget.

När det gäller Lövkvist är jag osäker på om han ska eller bör lägga om sitt upplägg för att sikta in sig på Touren. Jag tycker att det tidigare har sett ut som att han har problem att hålla tre veckor. Det kan kanske jämföras med att han på endagarstävlingarna verkar ha svårt när det blir längre än 250 km - Eroica och Vallonska pilen går bra medan det går lite tyngre på Amstel och LBL.

Jag hoppas att jag har fel och att Lövkvist en dag kan vara på podiet i Paris.

En tidigare typisk vårcyklist

Jesper Sundewall sa...

Jag håller med i allt - men min invändning är att det av Vacchi framställs som att han ÄR en vårcyklist som inte kan bli något annat. Jag menar att hans upplägg gör att han är bäst på våren, och det är både han och lagledning skyldig till.

Jag vetitusan heller om Löfkvist någonsin kommer göra jättebra från sig på touren, särskilt inte i Sky. Så varför inte satsa på girot - det skulle vara skoj, och kanske kunna hålla ganska långt. Om man får bort alla dopade rackare som snor rosa tröjan av honom.

Ronnie sa...

Jag vet inte om det gäller för Löfqvist, men jag själv har tappar en himla massa power när det blir riktigt varmt. Det skulle kanske kunna vara en faktor som gör att man är "vårcyklist". Det går bättre när det är lite svalare helt enkelt. Och när touren körs brukar det vara riktigt varmt.

Jesper Sundewall sa...

Ronnie,

Jag har tänkt på det, men då borde han ju också vara en höstcyklist eller?

Anonym sa...

Han borde nog ha en bättre chans nu när han slipper dra upp Mark C till spurten i varenda etapplopp. Till och med Michael Rogers som var kapten fick jobba för Mark.. Inte konstigt att alla duktiga som skulle kunna kört för sammandraget lämnat Colombia.

/ Stefan

Ronnie sa...

...och han var med i det absoluta avgörandet på VM 2008. På hösten.

mo sa...

Jag är en vintercyklist.

Anonym sa...

nä MO de är du INTE :-)
/Göran