måndag, mars 01, 2010

Pers

Det som var en oplanerad löprunda slutade med en riktig springfest. Inspirerad av den lätta starten så bestämde jag mig någonstans efter 3-4 kilometer för att köra en ny halvmara. Förra veckan klarades första milen av på 53.15, idag på 48.45. Den ystra starten gjorde att jag såg möjligheter att springa halvmaran under 1.40, något jag ju faktiskt aldrig gjort förut (även om det nu är så att jag endast sprungit två halvmaror tidigare i mitt liv, men ändå).

Sagt och gjort. Någonstans vid 9 kilometerspasseringen antogs den utmaningen. Vid 14 kilometer kändes det lätt. Och vid 19 kilometer ville jag stanna och gå. Men jag släpade mig vidare, mest glad över att jag trots tunga tunga ben lyckades hålla min 4.45 fart. Regnet vräkte ner, men jag märkte det inte.

Sluttid. 1.39.45. Pers med 2,5 minuter från Stockholm Halvmarathon. En jämförelse med FK studenternas tabell visar att jag har en mara på 3.48 i kroppen. Men vad vet dom undrar jag? Studenter.

Nej, jag tänker så här: med rätt förutsättningar: laddning, tävling etc så kan jag kapa fem minuter på den tiden utan större problem. Då är vi nere på 1.35. Skall man tro studenttabellen så börjar vi då snacka 3.38-tider.

Var det verkligen 3.10 jag sa? Kan man förbättra sig 2 minuter i veckan i 12 veckor på en mara?

1 kommentar:

Joachim sa...

Nej... det kan man inte. Men du kan säkerligen putsa på pers ett tag till. Kör hårt!