onsdag, mars 17, 2010

Puls

Satt och kollade på lite pulsfiler igår. Jag är ju en anhängare av idén om att slagvolym är en viktig komponent för alla uthållighetsidrottare. Och så har jag ju hört av folk som kan saker om slagvolym att det tränar man effektivast med högintensiv träning, 90-95%. Så därför försöker jag verkligen pusha mig på mina hårda pass för att ligga på pulsnivåer över 90%, då tiden jag har i den zonen är en viktig faktor i att mäta träningens effektivitet. Inte den enda såklart, men det ger en bra indikation på hur hårt jag kör.

Så gårdagens pass hade jag cirka 13 minuter över 90%
I förrgår hade jag 24 minuter över 90%.

Det är väldigt bra. Men om man jämför med löppassen så står det sig slätt. Ta tex min halvmara från häromveckan. Då hade jag 1 timma och 24 minuter över 90%. Det händer liksom inte på cykeln, med undantag för stenhårda tävlingar.

Nu vet jag att pulsen är lite högre när man springer, men ändå. Det är satans effektivt sätt att få hjärtat att pumpa hårt.

Apropå det så skall jag ut och springa nu. Tjenixen.

Inga kommentarer: