tisdag, mars 09, 2010

Jag tror inte på't

I senaste Velo News så listar man "aeordynamic savings", alltså hur mycket tid man sparar på olika tempoåtgärder såsom sittställning, skoöverdrag med mera. Jämförelsen är inte direkt applicerbar på mig eftersom de utgår från en person som kör 40 km tempo (jävla dårar) på 48 minuter - alltså 50 km/h i snitt.

Likväl.

Min främsta invändning är att den överlägset största tidsbesparingen skulle göras genom att sätta på sig tempodräkt istället för vanliga cykelbrallor/tröja. Närmare bestämt 134 sekunder. Tvåa kommer sittställningen med 122 sekunder.

Jag kan för mitt liv inte tänka mig att några färre sömmar skulle spara mer tid än att köra i aeroställning, jag får bara inte ihop det. Men så är jag heller varken ingenjör eller tempofantom.

Någon sådan därute som kanske kan förklara för mig?

3 kommentarer:

Tom sa...

Nej, jag kan inte förklara det. Låter helt absurt.

Tom sa...

Andra siffror här:
http://www.socalttseries.com/Training/Articles/AerodynamicsforTimeTrial/tabid/217/Default.aspx

Anonym sa...

De måste ha jämfört med gamla illasittande ylletröjor och yllebyxor.

Visst har man i år "tightat" till tröjorna? Tycker nästan de ser ut som tempodräkter hos Team Sky och Team Radioshack t.ex.

Martin