fredag, september 12, 2008

övergångsperiod

Säsongen lider mot sitt slut och tävlandet avslutas för min del i helgen på Anundsloppet. Det blir ett Kermess-lopp i Västerås. Ordet Kermess härstammar från benämningen på byfestivaler i Holland och Belgien. Cykling var en given storattraktion vid dessa begivenheter - precis som sig bör. Oftast är ett Kermess-lopp ett längre GP på en kort bana runt byn.

Återstår att se om folk går man ur huse för detta evenemang i Västerås, men startfältet är i alla fall starkt och det lär bli åka av. Vårt lag är sensäsongsdecimerat och vi blir 2-3 personer som åker.

Såhär i slutet av säsongen funderar jag på off-season-träningen. Klart är att det blir mindre utomhuscykling. Det blir distans på helgen och en del intervaller kvällstid så länge ljuset tillåter. Har också börjat planera för några månader i gymet då kycklinglår på allvar skall byggas. Förra säsongen körde jag extremt lite styrketräning men har nu tänkt öka på den dosen markant. Inte för att jag vill lägga på mig en massa kilo bulliga muskler, men jag både vill och behöver bli starkare.

Lägligt nog har jag ett Friskis och Svettis 50 meter från min arbetsplats så jag kan lunchträna med arbetsgivarrabatt väldigt enkelt. På spinningpassen där springer man också en och annan hårding som Matte i Valhalls elitlag och Adam som kör elit för Wänershof, sånt inspirerar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Spinning och trainer i all ära men inget går upp mot sura böta tunga pass i mörkret på södertörn på kvällarna under vinterhalvåret...där byggs en grund som är omöjlig att matcha i goa inomhusvärmen! Om inte annat så blir man psykist starkare!

Jesper Sundewall sa...

Eller så leder det till förfrysningskador...

Själv har jag kommit fram till att hårdhet byggs på olika sätt genom olika typer av cykling. Men för min egen del byggs hårdhet genom att tävla och framförallt köra hårt på tävlingar. Nöta mil i mörkret är bra, men går inte upp mot att köra skiten ur sig på tävlingar.

Anonym sa...

kan så vara men att bygga ett hus utan en fast grund på är inte speciellt klokt. Tyvärr gäller denna bistra sanning även i cykelvärlden. Intervaller och tävlingar är s a s finliret men utan en rejäl grund är det lätt att dra på sig skador, överansträningar osv "när bågen spänns under säsongen"