tisdag, september 16, 2008

Säsongsavslutning

Körde Anundsloppet i Västerås i söndags - årets sista tävling för min del. Det slutade med att jag rullade i mål i klungan efter ett snabbt och hårt lopp. Snittfarten i senior var faktiskt högre än i elitklassen denna gång.

Min insats kan sammanfattas som svag. Jag laddade med att springa Bellmanstafetten på lördagen och visste väl att det inte var optimalt. Nåja, kul var det i alla fall särskilt eftersom mitt jobblag sprang in på en hedrande 39:e plats i mixedklassen i konkurrens med 1150 lag. Själv sprang jag fem kilometer under 20 minuter för första gången i mitt liv. Inte för att jag försökt någon gång tidigare, men det kändes ändå som något av en skamgräns.

Så på söndagen satt löpningen i benen. Jag kunde hänga med relativt enkelt men hade inte klippet i benen för att göra något roligt i den hårda fart som drevs upp. Jag hade ett snitt på 43 på min mätare vilket jag tror stämmer bättre än den officiella 44,2 som resultatlistan angav. Hur som helst så gick det fort.

Med 2 varv kvar av 18 bestämde jag mig för att jag i alla fall måste synas i fronten någon gång under loppet och gjorde ett tafatt utbrytningsförsök. Var dock inhämtad inom några hundra meter så det blev inte mycket med det. Min klubbkollega försvarade dock våra färger med större bravur och var aktiv under hela loppet.

Nu blir det några veckor med mer sporadisk träning innan den strukturerade vinterträningen kommer igång på allvar. Har lite administrativt pyssel som lägenhetsförsäljning och flytt att ta itu med först.

Inga kommentarer: