måndag, september 08, 2008

Stafett-SM

Crescendo Velo kom till start som enda rena veteranlag i gårdagens Stafett-SM i Uppsala. Det var Göran, jag och Patric som skulle dela på de tre sträckorna. Cirka 30 lag på startlinjen och många hårda elitcyklister fanns med.

Göran hade första sträckan på 33 kilometer (6 varv). Vi hejade när de rullade ut i full fart från startfållan. Efter ett varv hade Göran släppt kontakten med täten tillsammans med två Uppsalaåkare. Vi tänkte "oj, det här går hårt". Och det gjorde det, men det visade sig också att en annan cyklist kört in i Görans bakhjul och smällt en eker för honom. Tur att han har många ekrar - för han kunde fortsätta.

Vid växlingen var vi på grund av detta redan fem minuter efter. Jag gick ut på mina fyra varv tillsammans med ett av lagen från Uppsala CK respektive CK Uni. Uppsalakillen satte högsta fart från början och jag slet mig med och tog mina förningar - om än inte lika långa som hans. Uni försvann omgående Vi körde fort och körde in 2,5 minuter på CK ringen, Wänershof och CK Falken. Ringen kunde inte hänga så när vi växlade vid andra växlingen var vi en grupp på fyra.

Patric visade smartness och ställde av Uppsala och Falken omedelbart. Vi plockade placeringar hela loppet och slutade på 16e plats. Lite synd på den oturliga starten men det kunde ha slutat mycket tidigare om hjulet blivit krokigt. Och även om det inte hänt hade vi antagligen inte slagit oss in på topp 10.

Summa summarum. Fy fan vad det går i elitklungan. Vi var som sagt fyra på min sträcka som drog tillsammans och körde - i mina ögon - ganska fort. Vad händer då? Jo Sebastian Balck varvar oss - SOLO. Man blir så trött...

Inga kommentarer: