onsdag, augusti 15, 2007

Svårbotade symptom

Hypokondrin förföljde mig även igår.

"Känner jag mig inte lite krasslig?", "Har jag inte lite ont?"

Trots detta gav jag mig iväg till träningen. Efter 80 kilometer i lugnt tempo var jag hemma igen. Fortfarande övertygad att kroppen var seg - så måste det bara vara. Nånting står inte rätt till. Osv osv.

Vad gör man då i detta läge. Jo givetvis tar jag på mig pulsmätaren för att kolla om vilopulsen är förhöjd vilket kan tyda på överträning (inte i mitt fall då jag haft en latvecka) eller en infektion i kroppen.

Problemet för mig är bara att så fort jag ska kolla min vilopuls så blir jag så exalterad att pulsen direkt går upp. När jag lägger mig ner på sängen visar mätaren icke-stabila 107 slag. Jag är ju för fan dödssjuk! Nej, lugn och fin nu. Lägg dig ner och andas lugnt. Sakta men säkert sjunker pulsen. 88, 84, 82, 79, 77, 74.

Bra tänker jag - fortsätt så - vilket givetvis resulterar i att pulsen direkt hoppar upp till 79 igen. Damn.

Inget alternativ kvar förutom att sova med mätarjäveln på och kolla hur det är ställt med kroppen i morgon bitti. Exalterad över planen har jag förstås svårt att somna. Magläge är inte heller så skönt med pulsband runt kroppen. Men till slut så.

Och när jag vaknade i morse kan jag nöjt konstatera att pulsen under natten varit nere så lågt som 40 slag vilket är ungefär där den ska ligga. Frisk som en nötkärna med andra ord. Nu finns det inga ursäkter längre.

ECI-milen ikväll. Trist bara att det blåser en hel del. Det och diskhjul är en suboptimal combo har jag hört...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Detta kan nog endast botas med en sträng diet bestående av endast mormorsaft och snabbt avlägsnande av ventilhattarna.

Helena sa...

Känner cokså igen det där med pulsmätningen, spännande ju. Sen att man ska mäta direkt när man vaknar går ju åt skogen när man väcks av att dottern hoppar på en, vem får inte hög puls då? *Skratt* Tack för bra tips på cykelklädeslänkar på internet! Ska genast kika runt lite.

Jesper Sundewall sa...

mo - ventilhattarna kommer hänga med till Söderhamn var så säker. den dagen du dyker upp på träningen med en icke-felutrustad hoj ja då lovar jag att offra dem till gudarna.