lördag, mars 03, 2007

Tour de Cykelcity

Bland oss i cykelkretsar är Cykelcity ett begrepp. ALLA känner till det. ALLA har varit där. Och de som inte har det, ja de är antingen helt nya i cykelsporten eller fantastiskt obildade.

Cykelcity finns som vi alla vet i tre städer, Lund, Göteborg och Stockholm. Jag har haft förmånen att besöka all tre butikerna under de snart 10 år jag varit cykelfrälst (halleluja!). Upplevelsen har i allmänhet varit angenäm, men butikerna skiljer sig åt i större utsträckning än man kan tro - det gemensamma namnet till trots.

Cykelcity Stockholm är mitt normalhäng. Faller sig naturligt då jag bor i huvudstaden, endast några kvarter bort. Många gånger har jag varit i butiken, ännu fler har jag endast tagit omvägen förbi butiken på hemväg för att suktande titta på top-of-the-line cyklarna i skyltfönstret. För några år sedan suktade jag efter en vacker Colnago C40 (Recordutrustad). Nu dreglar jag bland annat över årets De Rosa King X-light. Bemötandet på Cykelcity är alltid bra. Och det var därför jag också valde att köpa min nya cykel hos just dem (se tidigare inlägg).

Cykelcity i Göteborg har jag endast besökt vid två tillfällen. Senast var när jag kort besökte Göteborg sommaren 2000. Jag var bara där över dagen och hade ett pressat schema. Detta hindrade inte att jag småsprang till Övre Husargatan mellan möte och flyg tillbaka till Stockholm för att införskaffa en Mercatone Uno tröja (de var slut i Stockholm) med matchande handskar. På den tiden var Göteborgsbutiken överlägsen när det gällde utbudet av proffskläder. Numera har Cykelcity slutat sälja teamkläder i någon större utsträckning. Som tur är finns ju alternativ som ProBikeKit att tillgå.

Igår var jag på Cykelcity Lund tillsammans med min bror Jonas. Han håller som bekant på att bygger sig en ny cykel (se inlägg nedan). Vi fastnade med Håkan, Cykelcitys ena ägare. Håkan är en pratglad person och det verkar standard att även ett kortare besök gärna blir till ett längre då Håkan gärna delar med sig av erfarenheter, anekdoter och allmän cykelkärlek. När vi kom därifrån efter cirka 45 minuter var både jag och Jonas ense om att personer som Håkan är anledningen till att man både bör och vill bygga en relation med sin lokala cykelhandlare. När man pratar med honom är ingenting omöjligt. Tankarna går genast till en lokal guide vår familj hade under en semesterresa till Sri Lanka för snart 25 år sedan som vi gav smeknamnet ”Mr. No Problem”. Vilket önskemål man än la fram var det ständiga svaret ”No problem”. Håkan utstrålar en sådan positivism att inte ens priset i slutändan känns som ett problem. NO PROBLEM.

Tack Håkan, Anders, Carlos med flera för er entusiasm och servicevilja!

1 kommentar:

Ola sa...

Jo, det vill till att man hos sin lokala cykelhandlare får något mervärde än bara möjligheten att köpa produkten med tanke på att till exempel ett Shimano FC-R700 kompaktvevparti kostar 2550:- hos CC och 1595 hos ett annat välkänt alternativ. Så det personliga mötet, den lyhörda hjälpen är guld värt.