måndag, mars 26, 2007

Cykling och kreativitet

Kreativitet är ett ord som jag tycker om, bland annat för att det ligger väl i munnen. Det finns en hel del ord med två på varandra följande vokaler som jag tycker om som initiativ, entusiasm och konstruera. Sedan är ju innebörden av ordet något positivt. Låt mig helt enkelt konstatera att kreativitet är en trevlig egenskap.

Kopplingen till cykling då? Jo cykling främjar kreativiteten och jag kan gå direkt på dagens exempel. Ibland så svarar inte kroppen som du vill. Du är helt enkelt inte så bra som du vill vara, kanske till och med som du förväntar dig att vara. Det kan finnas en del anledningar till det och en klassiker som du kanske vill delge andra är:

”Jag har en någon slags infektion i kroppen. Det är tråkigt att inte kunna gå för fullt.”

Det är nu som lite kreativitet kan vara på sin plats. Smaka på följande uttalande.

”Jag har varit inne i en tung träningsperiod och det känns, men snart är det dags för den inplanerade återhämtningen och sen kommer jag vara i en så jäkla bra form.”

Visst känns det roligare än:

”Min kropp har inte varit stark nog att orka med den träningsdos jag har påtvingat den och inte har jag haft vett att återhämta mig som jag borde, så snart går jag nog sönder och då blir jag ju tvungen att vila till slut i alla fall.”

Inte heller känns det speciellt roligt att erkänna att tekniken inte riktigt är som den ska, vilket leder till att du överbelastar och överanstränger någon muskelgrupp. Frågan är om det inte känns värre att erkänna att man har en dålig teknik än att faktiskt erkänna att man tycker så mycket om att cykla att man har lite svårt att låta kroppen vila som sig bör. Använd då gärna en av mina personliga favoriter.

”Jäkla muskelhinnor som inte hinner med min muskeluppbyggnad.”

Detta appropå något som jag hört om en åkomma som inte är helt ovanlig för kvinnliga längdskidåkare, nämligen att muskelhinnan kan bli lite trång för deras vältränade vadmuskler. Hur sant det är vet jag faktiskt inte, men det fastnade i mitt minne i alla fall. Har jag berättat att mina vadmuskler har känts lite skumma på sistone, som att de har mer att ge, men inte kan arbeta för fullt av någon anledning?

När du är klar med den här sortens kreativitet kan du börja öva på ett annat intressant ord – självinsikt.

Annars har jag haft en helt underbar cykelhelg igen och tack alla ni som har låtit mig ligga på rulle. Det har uppskattats denna blåsiga helg. Tack Anders för att du med din erfarenhet fick mig att inse att det inte var en så bra idé att cykla ytterligare 1-2 h rätt in i motvinden på lördagen och när jag ändå är inne på det tack för den mycket trevliga medvinden den sista halvtimmen hem igår. Det behövdes efter de ~10h som jag unnade mig i helgen. Vad ska jag säga? Solen sken från en klarblå himmel och livet kan vara så otroligt vackert.

2 kommentarer:

macholasse sa...

Hej Cykelmuppar
Jag och några polare skall cykla Sverige - Kroatien. Vi startar 16 maj och har nio dagar på oss. Det blir nog 170 mil.
Har ni några tips om bra sajter att hitta bra cykelvägar på?
Hälsningar
Lars
PS macholars@hotmail.com eller www.nextstopcroatia.se

Jesper Sundewall sa...

Hej Lars,
Tack för titten. Vilken resa! Tajt schema får jag säga men det går säkert vägen.

Liknande förfrågan har vi inte fått tidigare. Jag kan inget själv om detta men rekommenderar dig att kolla in www.cykelklubben.se som har ett stort och aktivt forum. Där kanske någon kan vara till hjälp.

God tur, ser fram emot att höra mer om resan. Vi lägger givetvis in en länk till er sida på www.cykelmuppar.se

// Jesper