tisdag, december 11, 2012

Vart ska det här sluta?

Det kan man undra efter morgonens rekordnotering. Topp-100, med marginal. Och då passerades ändå kontrollen först vid 7-tiden. Har varit en kvart tidigare mina bästa morgnar och då borde man kunna ta 10-talet placeringar.

Nu hoppas jag på ett par rejäla snöoväder så att ännu fler demoraliseras. Låt gärna bli att ploga cykelbanan också så att man får kämpa lite för att ta sig förbi kontrollen. För övrigt tror jag att sensorn reagerar även på gående som måste gå förbi den nu när den vanliga gångrutten är oplogad.



Ja det här med cykelbanor det är verkligen inget som är högprioriterat i vinterstockholm. Jag förstår nästan Stockholmare som säger att det inte går att cykla på vintern (nästan). Flertalet cykelbanor i centrala Stockholm är oplogade så här en vecka efter det senaste snöovädret. Det är ganska B om ni frågar mig. Det svåraste är avsaknaden av förutsägbarhet. T.ex när man kommer upp på Slussen och svänger höger in på Hornsgatan. Det är en tvär sväng, med skymd sikt och cykelbanan därefter är smal och ligger nära gångtrafikanterna. Ett riskmoment med andra ord. Det blir inte mindre riskmoment av att man kommer från plogad cykelbana för att direkt efter högersvängen köra in i 1 dm snömodd. Om man sen kämpar sig fram så tilltar snömodden för att på det stället där man ska korsa Hornsgatspuckel-uppfarten helt enkelt sluta i en snöhög mitt på cykelbanan. Bra där plogarchauffören.

Det är uppenbart att hen som kör plogbil inte cyklar.

1 kommentar:

Joachim L sa...

Kämpa på! Har du sett några skidåkare eller folk med snöskor? Vore ganska häftigt att skida till jobbet i Stockholm!

Gällande cykelbanor, så är det min cross-tillflykt under vintern, men då söder om Söder. Typ Älvsjö, Årsta, Farsta, Huddinge. Där kan man snurra runt på bilfria, vita fina cykelbanor ganska ifred.