söndag, mars 25, 2012

Homo vs. Hetero - cykelsverige rasar.

Ha!

Äntligen har vi lite intressanta debatter i cykelsverige.

Lisa skrev häromdagen ett kanonbra inlägg på Kadens, där hon ondgjorde sig över ett larvigt fotografi på vilket cyklister framställdes som manliga och fotbollsspelare som gay. Givetvis är de ju totala motsatser till varandra, är man manlig är man inte gay. Basta.

Och sen så kommer Team Mumien på sin blogg och skriver ett larvigt inlägg som befäster precis hur viktigt Lisas inlägg i debatten var. På Team Mumien var rubriken först (innan ändring) "Vem är mest gay?". Nu har den, efter undertecknads kommentar, ändrats till "Vem är mest hetero?". Lite kul att de ändrade rubriken, men lite sorgligt att de inte fattade vad jag menade med att inlägget var larvigt. Jag menade inte att det var taskigt att hoppa på bögarna, jag menade att det var larvigt att vara så ängslig och hålla på och sätta sexualetiketter på vissa uttryck.

Jag vet inte hur många bögar som är trötta på att associeras med pride-tåg, schlagereufori och Tina Turner. För sånt vet vi ju alla att alla bögar gillar, eller hur. För bögar har det nämligen slumpat sig så konstigt att de är på samma sätt, gillar samma saker och beter sig på samma sätt. Allihop. De kavlar t.ex upp cykelbyxorna och sätter upp benet på bakhjulet.

Jag har också varit sexualängslig, jag har också kallat vissa beteenden gay. Men då var jag typ 16 år och en liten osäker tonåring. Liten är jag fortfarande, men nu medelålders och lite mindre ängslig.

Jag har inga som helst problem i att man skämtar om saker och även jag kan se det roliga i bilden i Team Mumiens blogginlägg (för det ser ganska roligt ut när man kavlar upp cykelbyxorna och sätter upp benet på cykeln). Men den här gay/o-gay grejen som de gör av det - nja.

3 kommentarer:

Joachim L sa...

Haha! Du bara kan inte hålla dig, va?
Du har en poäng (som vanligt) och jag känner flera homosexuella som har väldigt svårt att identifiera sig med kvällspressens (eller "samhällets"?) allmängiltiga syn på hur homosexuella förväntas vara.
Mumierna borde givetvis ha döpt inlägget till "Vem är mest Pride?". För i ärlighetens namn är väl en klunga landsvägscyklister, rakade, insmorda och ibland skräniga i sina tajta färgglada kläder - ganska likt ett tåg på en Pride festival? ;-)
Man borde skita i att sätta etiketter på folk utifrån läggning, tycke och smak. Lättare då med en aktivitet. Jag är t ex Cyklist (för det mesta). Ibland Cyklar jag med andra Cyklister. De må vara homo hetero eller va fan som helst. Där och då är de Cyklister. Basta.

Anonym sa...

Hahaha, att ni orkar!

Jesper Sundewall sa...

Jocke, självklart kunde jag inte hålla mig. Vissa dumheter måste påpekas.

Anonym - tur att någon orkar!