fredag, oktober 16, 2009

Varför har ingen berättat för mig hur en MTB-framgaffel fungerar?

Eller varför har jag inte frågat.

Av någon anledning har jag tänkt att luften som skall fyllas på vid (-) märket ger bättre dämpning ju tyngre man är. Jag har liksom inte fattat att det stor problemet för mig har varit att jag har haft för mycket snarare än för lite luft. Och att mindre luft ger längre slaglängd. Och att mer luft ger kortare slaglängd.

Jag borde i och för sig anat oråd när jag sett att man skall ha mindre luft när man racear än när man kör vanligt. Men det gjorde jag inte heller.

Så igår lärde jag mig att man faktiskt kan släppa ut luft för att få mer dämpning och kunna köra över större stenar. Det innebär ju att man inte behöver ha pumpen med sig om väglaget blir värre allteftersom. Fan, det verkar nästan som att någon tänkt till.

Inga kommentarer: