måndag, oktober 12, 2009

Hash - uppföljningen

Så jag var och hashade i lördags. Intressant upplevelse.

Hash funkar så att någon eller några har lagt en "trail" som markeras med rivet papper och ritade pilar. Denna skall gruppen följa från start till mål. Det finns dock lite "falska trails" här coh där som kan leda en i fel riktning emellanåt så det gäller att fokuesera och samarbeta.

Fokus och samarbete är inte två saker som jag förknippar med en bra löprunda så jag tyckte det var sådär. Kom in i tempo i femhundra meter för att sedan tvingas slå av, stanna, leta och sen börja springa igen. Nej, inte min grej. Det blev totalt cirka 7 kilometer på 38 minuter, så verkligen inget vansinnestempo.

Jag var också en smula besviken på motståndet - ingen var jättebra på att springa. När vi hade två kilometer kvar så var det raka spåret hem, inga möjligheter att springa fel, så jag satte full fart. Nu jävlar ville jag bli trött. Trodde att jag hade fått någon med mig men det visade sig helt fel utan de släppte direkt.

Efter springandet så åkte vi hem till dagens värd/värdinna. Där betalade alla 50 kronor för mat och dryck. Efter att vi betalat så ställde sig alla "hashers" i en ring och det var dags för hashritualerna. Maken till trams får man leta efter. I korthet funkar det så att folk kallas in i ringen av olika anledningar, t.ex att man är ny (som jag) att man inte varit där på ett tag, att man är från Europa och så vidare. Väl därinne så sjunger övriga en elak sång under vilken man måste dansa. När sången är slut skall man dricka ett glas öl inom en viss tid - och om man inte hinner det så måste man hälla ölen över sig.

"Fine, jag är ny här, jag kan bjuda på mig själv" - tänkte jag. Men att se vuxna människor tramsa på detta sättet - i en timme - var nästan för mycket.

Hela grejen avslutades med att vi döpte "No-Name-Drew" i öl. "No-name" kallas alla som ännu inte lagt en "trail". När man lagt sin första trail så upptas man i hash-gemenskapen genom att rituellt döpas i öl och få ett Hash-Namn. No-Name-Drew är numera "Dildo Baggins". Självklart skall namnet inte vara för snällt. Exempel på andra namn var "Itchy Bitchy" och "Hairless soldier".

Under hela eventet gäller ett antal regler, tex får ingen kallas vid sitt vanliga namn utan jag var "No-Name Jesper" och man får inte peka med handen utan man pekar med armbågen. Bryter man mot en regel så hamnar man i ringen och får dansa och dricka.

Well, till slut var skiten över och då var folk ganska trevliga och maten god.

1 kommentar:

Joachim sa...

Ny verksamhet - nya ritualer...
De skulle nog undra lite över vårt uppförande i klungan emellanåt. Men annars verkar det lite väl mycket student-vibbar på övningarna. till alla Hashers, Släpp sargen helt enkelt och välkommen ut i verkligheten!