fredag, oktober 23, 2009

Cykelkross

Igår så kollade jag igenom de första 300 kanalplatserna i vår digitalbox. De flesta fungerar icke, men på plats 126 hittade jag Rai Sport som - tro fan det - visade cykel!

Tyvärr var det dock cykelkross, andra deltävlingen i världscupen, och min känsla från förra årets tappra försök att titta på VM bestod. Det var inte spännande. Alls. Stybar (VM-tvåa tror jag) ryckte tidigt. Albert (VM-etta) gick sakta ikapp och körde sen sakta ifrån. Det var ungefär allt som hände. Plus några cykelbyten som var totalt odramtiska. Jag såg inte ens målgången.

Nu undrar jag vad jag skall göra. Ett säkert sätt att bli intresserad av en sport är ju att bli ett fan. Tempo är roligt att titta på när Cancellara är med - inte för att tempo är kul utan för att han är grym och cool. Tennis är inte sådär jättekul att titta på i längden, men jag beundrar Federer och kan således titta på en hel match och tycka det är ganska spännande.

Så det är väl bara till att bli ett fan av Niels Albert, Stybar eller någon annan cykelkrosshårding. Men jag kommer på mig själv med att jag inte vet hur man aktivt blir ett fan. Jag brukar bara helt plötsligt upptäcka att jag är det. Tips emottages tacksamt.

2 kommentarer:

Joachim sa...

Gastuta, majonäs på pommes, gummistövlar och en lustig hatt. Vips! Så är du ett cykelcross-fan.
Om det nu är det man vill bli... Nä.
Cykecross är lite som gång, dvs inte optimerat (jmf med löpning). Många crossbanor skulle gå snabbare att köra med en MTB t ex, men reglerna sätter stopp för det.
Då är det nog roligare att utöva själv än att titta på. Som vanligt!

Anonym sa...

och mtb är ju lika spännande att titta på som cykelcross eller lvg tempo.....


Göran O