fredag, mars 04, 2011

Nu är måttet rågat.


Jag kan stå ut med en del, ibland till och med mycket. Men den sista modulen i True Champion and Cheat var droppen som fick bägaren att rinna över.

Här tappade man totalt koncepten och spädde på varenda fördom om doping man kan tänkas ha. Det absolut vidrigaste med den sista delen är hur man porträtterar kvinnor. I kursdelen så reduceras kvinnan till en våpig flickvän med fånig röst som sprätter med benen och lutar sig över biljardbordet lite utmanande. Hon flörtar med killar till sin doping-rageande pojkväns förtret.

Fy jävla fan. Det är neandertalsnivå på den här kursdelen och den är under all kritik. Sakinnehållet är inte fel men sättet det framställs på är helt fruktansvärt. Vem, jag undrar vem, bland de som tar den här kursen tror ni känner igen sig i detta?

Det säger en hel del om UCI, dess tro på människan och framförallt dess syn på kvinnor. Bedrövligt.

3 kommentarer:

Joachim L sa...

JAG tror att det tyvärr visar den allmänna bilden av hur resten av Europa (iaf söder om sundet) ser könsrollerna... Möjligen har vi i Sverige kommit längre, därav din rekation på nåt som inte känns bekant eller naturligt.
Annars så skulle väl alla kvinnor i ledande position inom UCI, säga ifrån, eller hur? ;-)

Jesper Sundewall sa...

Amen Jocke, sluta försvara och tolka välvilligt. Det hade väl kanske varit ok om de inte hade kört ner det i halsen på mig.

Ledande kvinnor i UCI...

Executive committee: snittålder 63 år, bara män. Management committee tror jag har något högre medelålder och består, så vitt jag kan se, endast av män.
Den vitale Agostino från Italien tillför säkert mycket sina 85 år till trots.

Kristin sa...

Jag gjorde klart modulen idag och kände ungefär samma sak som du. Kan heller inte förstå att de tar anabola steroider som exempel på dopingens effekter i ett utbildningsprogram som riktar sig främst till konditionsidrottare och inte kraftsportsatleter. Fast vad vet jag - bieffekterna av EPO kanske är ökad sexlust, ökad empatisk förmåga, snyggare frisyr och större testiklar och det är ju bäst att prata lite tyst om i så fall.

//Kristin