måndag, juni 23, 2008

SM-tempo i H30

Tempot i Veteran-SM avklarat - jag är så dålig på tempo. Kom i mål på en tjugondenåntingplats. Blev interntrea. Göran S bäst i klubben cirka minuten snabbare. David slog mig med fem sekunder typ. Sen jag följt av Göran O.

Lite om loppet. Banan i Svärdsjö hade sagts vara tuff så vi var på plats redan igår och rullade igenom den. Tuff, visst, men så illa var det väl ändå inte. Testade lite om det var läge för stora eller lilla klingan och tänkte att nog skulle man kunna gå på stora hela vägen. Även om det var hyfsat brant uppemot vändpunkten. Jag återkommer till det.

Så i morse gav vi oss till start i hyfsat god tid. Det värmdes på trainer precis som vanligt och jag kände mig ganska stark. 9.22 startade jag. Hade Johan Nordqvist i hasorna som jag vet är stark på tempo men jag tänkte att han skulle få lida för att gå ikapp.

Kom aldrig in i någon bra rytm utan harvade på med oregelbunden puls och allmän dålig känsla. Tänkte att det går väl okej och jag blev inte upphunnen innan vändpunkten i alla fall.

När jag vänder ser jag att Johan är endast tiotalet sekunder bakom. Samtidigt börjar det regna så smått så jag laddar för att stå på utför innan det blir regn på allvar och banan blir hal. Hinner precis ner för första backen då himlen öppnar sig och sommaren övergår i ragnarök. Det fullkomligen vräker ner och jag tar upp händerna från bågen och sätter mig lite fegt på bromshandtagen. Det får gå saktare, jag riskerar inte livet här och nu!

Efter 3-4 kilometer susar Johan förbi. Det går fort och jag tappar snabbt 20-talet sekunder. Biter sen ihop hyfsat och håller avståndet ganska konstant runt en halvminut. Rullar till slut i mål på typ 46.30.

Lintala, favoriten, vann som väntat. Men som han vann. Han utklassade allt motstånd totalt. Mig slog han med sex minuter, varav fyra av dem på första halvan. Till exempel slog han Pär Björkman i H40 med nästan två minuter. Och för bara två veckor sedan så slog Pär Björkman alla utom en i Elitklassen i Valhalltempot... Så det är sådär halvbra konkurrens i veternaklasserna nuförtiden.

Bilder från loppet hittar ni här

Göran x 2 värmer upp

Jag på startlinjen

Den där Lintala

Inga kommentarer: