söndag, december 16, 2007

En latedag?

Egentligen skulle jag ut och cykla med en före detta kollega, samme man som var med mig på min första tur på en landsvägscykel, men när jag vaknade imorse så insåg jag att jag inte alls var sugen på att cykla. Ett väldigt ovanligt tillstånd för mig och när jag känner så är det bäst att lyssna på kroppen. Det brukar betyda att jag är på väg att bli sjuk eller att jag är överansträngd. Jag ville verkligen inte ut i det här gråa vädret. Jag ville ut med min sommarcykel i strålande solsken. Det var inte det minsta lockade att ge sig ut trots att det inte regnade och att vinden höll sig lugn. Jag hade i princip bestämt mig för en lat dag när Johan kom med förslaget att vi skulle köra lite styrka ihop. Han har rätt bra koll på det här med vad för slags övningar man ska göra beroende på vad man är ute efter för slags effekt på olika slags muskelgrupper (vilket inte jag har), så jag hakade på förslaget.

Sedan tittade Ola förbi och sedan blev jag visst lite cykelsugen i alla fall, så jag bestämde mig för att ta en liten runda på vägen till styrketräningen. Sedan stötte jag på Jonas och blev lite mer cykelsugen och då blev den lilla rundan faktiskt till 1,45 h i mycket lugnt tempo. En felkörning såg till att det blev lite mer än vad jag tänkt mig från början. Alltså det är något väldigt underbart med att cykla oavsett vad det blir för slags runda och jag har en mycket bra egenskap. Den innebär är att jag allt som oftast trivs väldigt bra där jag är för tillfället, på vägarna. När jag ser något som på bilden så inser jag hur trevligt det faktiskt är att borra ner huvudet och köra raksträcka.

Det blev en lugn runda med väldigt lite trafik och det är alltid skönt att hitta de vägarna. Det som var mest livligt var de flockar med gäss som höll ett galet liv när de passerade mig.Styrketräningen då? Jo, det var en trevlig överraskning att magmusklerna var i så bra trim trots att jag inte har tränat något annat än cykling sedan i våras. Egentligen så borde jag lägga in lite annat också, men det är ju det där med tid och prioriteringar. Det hade varit lättare om jag hade haft ett sådant här hemgym.
...eller kanske inte. Det är ju väldigt lätt att göra bra mag- och ryggövningar utan annat att tillgå än sin egen kropp och det förekommer inte hemma hos mig för det. Dags för lite ändring kanske? Jag återkommer säkert med en uppdatering om jag faktiskt börjar göra det kontinuerligt. Annars kommer det att vara tyst om det.

Inga kommentarer: