måndag, december 31, 2007

Cykling 31 december

Jag vaknar. Solen skiner genom persiennen. Småler. Somnar om. Solen skiner fortfarande när jag vaknar. Ler och går upp. Egentligen är jag lite otålig, men idag är jag seg och det tar tid att komma igång. Jag har hur som helst ingen större brådska, för idag vill jag cykla själv.Solen skiner fortfarande när jag ger mig iväg, härligt avslappnad och genast känner jag att det här inte kommer att bli en lätt tur. Kroppen är visst kvar i sömnläge eller något, men jag brukar inte vara speciellt lättstartad i vanliga fall heller.

Medan jag låter kroppen vakna lite mer fotar jag en del. Sneda horisonter och skyltar som dyker upp precis när jag trycker av, men det gör inte så mycket. Kroppen känns lite mer responsiv i alla fall.Solen gnistrar i frosten på marken och när jag lyfter blicken ser jag en synvilla. Det är molnen i fjärran som ser ut som berg. Italienska berg bestämmer jag mig för medan jag betraktar dem.I Furulund vill en blonderad kärring med solglasögon leka chicken race med mig. Med tanke på att hon sitter i en bil och inte tittar på mig utan stint stirrar på bilisten hon kör om, väljer jag att ge henne segern utan någon större kamp (heja tanten) och tar mig tillfälligt upp på trottoaren. Där stannar jag inte länge.

Efter 90 minuter börjar jag fundera på vilka vägar jag ska ta hemåt. Skånes vinterväder är kanske inte helt upphetsande alla gånger, men här är barmark länge, vilket jag har börjat uppskatta något alldeles väldigt av någon anledning och sedan finns det ett helt underbart vägnät här nere. Redan efter 2 timmar inser jag att jag inte har mycket energi kvar och mumsar i mig den halva energy bar som ligger i fickan. Det är ingen fara för tack vare det här vägnätet kan jag hålla mig i närheten av hemmet om jag skulle känna att jag borde cykla hem, samtidigt som jag kan välja nya vägar hela tiden. Jag kommer till ett vägskäl som antingen leder hem om 20 minuter eller om 40minuter. Jag har piggnat till lite igen och jag vet att jag kommer att ångra mig om jag inte väljer det lite längre hållet. Solen skiner fortfarande.Det blev knappt tre timmar idag och just idag ville jag inte vara någon annanstans.

Gott Nytt År alla ni cykelmuppar därute. 2008 kommer med massor av härlig cykling om ni bara vill.

1 kommentar:

Stina sa...

Gott nytt år och god cykelfortsättning, härliga cykelmuppar!