måndag, april 04, 2011

Ny favorit

Min nya favorit är att köra progressiva intervaller. Det vill säga fyra minuter där jag ökar motståndet för varje minut. När jag simtränade körde vi mycket sånt här. 8x100 prog - som det då kallades. Skillnaden då mot nu är att vi hade vila mellan varje intervall. Nu kör jag istället så att jag ökar kadensen på ett givet motstånd. Idag varierade kadensen mellan 90 och 103 och motståndet var 3kg vilket alltså då ger 270-309 watt. Det är ett jävligt effektivt sätt att köra slut på sig själv. Det är också ett effektivt sätt att få de fyra minuter långa intervallerna att kännas lite kortare. Jag tycker faktiskt att det är lättare att köra fyra minuter enligt modellen ovan än 4 rakt av på 280 watt. Det är konstigt, för det nuvarande modell ÄR jobbigare. På alla sätt och vis.

Inga kommentarer: