tisdag, januari 25, 2011

Nya watt

Min vana (allt som gjorts mer än en vecka) trogen var jag på på plats vid testcykeln strax efter 7 i morse. Jag klev på för 20 stycken 30-sekunders intervaller med 1 minuts vila. Jag har gjort dem förut och vill tro att de är bra. Men för att det skall bli jobbigt får man ju lasta på lite watt. Jag körde dem på 425 watt ungefär och då var jag faktiskt ganska krispig redan efter 15 stycken.

Sen gick jag en trappa ner för lite frivändningar. Jag la på 5 kilo jämfört med förra veckan och det blev 7+6+6 stycken.

Upplägget på mina cykelpass liknar faktiskt mycket den simträning jag höll på med för nu ganska många år sedan. En väsentlig skillnad är förvisso att simpassen var två timmar långa medan nuvarande cykelpass är knappt halva tiden.

Upplägget är då:

Uppvärmning (på simspråk: insim)
Intervaller (på simspråk: jobbig jävla serie)
Teknikträning (på simspråk: teknikövningar)
Spurter (på simspråk: fart)
Nedvarvning (på simspråk: avbad)

En stor skillnad är att jag numera tar uppvärmningen lite på allvar, det gjorde jag nästan aldrig med insimmandet inför ett träningspass. Nedvarvning/avbad är fortsatt lika blajigt och löjligt kort. Vila skall jag ju ändå göra resten av dagen.

Inga kommentarer: