söndag, december 07, 2008

Höstträning

Den bästa träningen är den som blir av. Eller???

Mail till vännerna som var ute på distanspass med FitForFight under lördagen:

Var själv ute knappa två timmar idag och antingen har jag rasat totalt eller har jag en förkylning på gång, för jag är inte i slag alls, men den goda nyheten är att jag trots detta trivdes på cykeln. Det regnade lätt på mig och när fötter och händer signalerade att de tänkte börja frysa rejält, så vände jag hem. Varför har jag som har historiens varmaste mage och inte röker begåvats med kärlkrampsfötter och dito händer??

Det regnade när jag gav mig ut och det visar väl på att jag trots allt har kvar ett visst sug efter cyklingen. Det är verkligen något speciellt med det där rörelsemönstret som får välmåendet att åka rundor i kroppen. Vad är det som gör det? Att trycka och dra lite i pedalerna framåtlutad i en konstig sittställning. Fast vem bryr sig egentligen varför? Eller jo, jag är nyfiken på vad som händer i mig när ett lugn och en vakenhet sprider sig så snabbt i kroppen.

Den alternativa träningen som har dykt upp så här under vintertider sker inomhus på ett stället som jag inte har varit på flera år. Det är säkert runt 5 år sedan jag var aktiv på Gerdahallen senast. Då var det styrkegympan som gällde tillsammans med en del danceaerobicspass. Just styrkegympan var ett kapitel för sig. Då var det ett träningspass där man ofta såg samma personer, där man blev träningskompisar, liksom i en klunga.

Vet ni, den första som jag springer på är Jot, ett välbekant ansikte, som möter mig med kommentaren att det var kul att synas och det var väldigt längesedan sist. "Du cyklar väl bara nuförtiden?" Vi konstaterade att han är totalt hängiven den trevliga materialsporten havskajak och ska vara försiktigt med att droppa kommentarer om att vara insnöad på något. Sedan drog passet igång. Det var lite som att komma tillbaka till sin gamla hemstad efter några års frånvaro. Vissa finns kvar, andra har försvunnit och nya ansikten har tillkommit.

Konstaterade snabbt armmusklerna förtvinat en del och att bänkpress fortfarande inte är min avdelning. Mage och rygg var rätt starka som vanligt, men tyvärr har de tappat lite. Nåja, det ska väl gå snabbt att träna upp igen. Allt det här och lite till uppmärksammades medan passet fortled och jag kämpade och myste om vartannat. Senast jag var där dök J upp också så nu saknas bara V och M och sedan är kärntruppen samlad igen. Det här vill jag fortsätta med. Sedan har vi trainern som väntar. Jag ska bara intala mig att det är en rolig träningsform först och det kan ta lite tid. Utöver det vill jag hinna cykla en del utomhus när vädret är gynnsamt. Givetvis finns det det en hel del annat som lockar och som inte är träningsrelaterat. Kan man få dra ner på arbetstiden med bibehållen lön? Det hade varit en alldeles utmärkt lösning!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, menar du att den riktiga träningen är effektivare än den man tänker göra- och bara just tänker...;-).
Jag måste verkligen få fart på endorfinerna nu, har ju "råkat" anmäla mig till halvvättern...och då är sadelväskan på plats;-).

Anette Kiss sa...

Alltså det finns belägg för att det verkligen är så.

Ett litet tips som främjar endorfinproduktionen är cykelresor till trevliga stället, såsom Italien eller Frankrike. Så långt sträcker sig mina erfarenheter än så länge, men det finns så mycket mer att upptäcka här i världen. Det är kanske dags att börja planera, med eller utan sadelväska ;-)

Anonym sa...

Mmm, jag vet det, det är därför jag tänker så mycket på träningen :-D.
Cykelresor är förkrossande när det gäller motivationen. T.o.m. jag har gett mig ut i nästan snöstorm o pinat mig i timmar för att kunna få känna den där härliga känslan på lägret- jäklar vad härligt det är, undan går det, både upp(harkel) och framförallt nerför.
Beroende på hur jobbläget ser ut i mars/april, kanske det kan bli en tripp till Mallis och ev. testa några nya Cervelo-hojar :-). Typ P4 och S3... och då bör verkligen orken finnas, det blir ju liksom lite fel annars.

Anette Kiss sa...

Oh vad kul! Testa Cervelo. Jo, tack! Självklart ska du iväg på det, men skulle din plats bli ledig så vet jag någon som är hur frivillig som helst att ta över den *host, host* ;-)

Har aldrig testat en tempojonne, men det kommer förr eller senare. Ah, fasen - Klart att du ska iväg på det.