tisdag, december 09, 2008

En variant av Glenn

Glenn tänker köra tungt i vinter och hänger på extravikter på jonnen. Jag är skeptisk till att befläcka en cykel - oavsett standard - med blypaket, men samtidigt gillar jag att dra tungt. Bestiger därför min militärcykel varje morgon och tänker glad i hågen att vad kan vara bättre start på morgonen än ett halvtimmes pass på en 20-kilos single speed? Det är så roligt att rejsa med hugade cykelpendlare i reflexväst och Nishikis senaste citybike, de blir otroligt stressade av en kille på gulmålad militärcykel som låtsas att han inte är andfådd.

Lättroad?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar göra ngt liknande uppför slussen, och ibland fullfölja upp i götgatsbacken. Brukar också låtsas som jag inte tar i men får i princip alltid svänga höger in på enkelriktat precis innan backens topp och sen flåsa som en bälg på bakgatan.

Rätt barnsligt, men klart kul :)

Glenn Dahl sa...

Du ska se på åkdonen vi har här på västkusten. Hela CC veteran kör med blyvikter, Jimmy Rönn ifrån Mck kör med dubbla bygellås. Det enda vi saknar är en Biltema cruiser men den kommer nog snart!
Vi får se vem som lyckats bäst nästa säsong. Stocholm eller Göteborg...
Ha de gött
Glenne

Anonym sa...

Men vänta nu... Försvinner inte effekten om alla anammar systemet? 1+1 är oftast 2 och 2-2 är oftast 0... Så om en Göteborgare lägger på extra vikter och de andra följer efter, är det inte dags att "höja insatserna"?

Jesper Sundewall sa...

Visst är det så - men det Glenn et al inte vet är att jag även släpar ett bildäck bakom cykeln. Oooops, sa jag det?

Anonym sa...

Hur lirar det här resonemanget egentligen om man jämför med proffsens pace-träning bakom mc eller scooter (fordonet alltså, inte "artisten")??
Jag kör styrketräning off-bike och försöker vänja mig vid den ohyggliga farten on-bike... ;)
Ödmjuk som man är!

(Coachade förresten en av våra elit-MTB-åkare för några år sedan - han körde med en 12 kg viktväst under vintern... Så konceptet kanske funkar ändå.)

Anonym sa...

Vikta upp cykeln om du vill träna med "sämre" kamrater lr inte köra så fort /tänk wind chill factor/ dvs allt handlar om att höja intensitet för en given hastighet. Mitt problem brukar vara lite tvärt om... att höja farten...