onsdag, november 26, 2008

Träningsmängd - hur räknar jag?

Tack för alla kommentarer om träning. Jag är sjukt imponerad av att en del kommer upp i så många timmar. Men som flera påpekat beror det ju mycket på hur man räknar. Statistik kan dölja mycket.

Följande guidar mig:

  • Cykling räknar jag aktiv cykeltid. Jag stänger alltid av klockan vid pauser, ja till och med vid kisspauser. Snittfarten måste upprätthållas!
  • Vid annan träningsform räknar jag uppvärmning + själva träningen. Nedvarvning, stretchning med mera ingår inte i tiden.
  • För att träning skall räknas som två pass måste jag ha vila emellan. Sen tycker jag dock att antalet pass i sig inte är så intressant.
Att föra dagbok är bra för att se när jag egentligen tränar. Jag hade till exempel årets mest cykelintensiva månad i februari då jag var i Zambia. Hann denna månad med 49 cykeltimmar. Minst träning var i september och oktober med cirka 20 timmars träning och då mest styrketräning och spinning. November kommer bli den mest cykelintensiva månaden sen maj.

Håll diskussionen levande.

Inga kommentarer: