måndag, november 24, 2008

Träningsmängd - hur mycket tränar du?

Satt och surfade runt och hittade följande timstatistik på JanneJ:s Place. Det är antalet träningstimmar som dalmasen mäktat med de senaste åren.

2000 593 tim
2001 751 tim
2002 731 tim
2003 701 tim
2004 619 tim
2005 659 tim
2006 728 tim

Alltså, jag tycker jag tränar ganska mycket men tjena tjena. Janne spöar mig med hästlängder.

Nu är ju kvantitet inte allt och mycket kan gömma sig i statistik. Men hur man än räknar är jag imponerad över tiden träning givet att det finns annat i livet. Som just ett liv.

Jag gjorde en snabb check och inser att jag i år landar mellan 350-400 träningstimmar vilket är helt ok. Det är ungefär lika mycket som förra året med den stora skillnaden att i år har jag tränat hårdare. Fler kortare och hårdare intervallpass.

Skriv gärna en kommentar om hur mycket du själv tränar. Alltid kul att stressa andra. Eller bli psykad själv.

PS. Timmarna inkluderar inte cykling till och från jobbet om cirka 100 timmar per år.

9 kommentarer:

Roadrunner sa...

Jag tror jag brukat försöka hamna på 600-650 timmar under de senaste åren, med mer och mer hårdare och kortare intervaller de senare åren.

Men det är starkt beorende av hur man räknar sånt där, om man räknar träningstid som total tid ute ifrån hemmet eller som effektiv cyklande tid

Tom sa...

Något liknande för mig, när jag körde elit.

Räknar med betydligt mindre nu, 350-400 h.

Det är hur som helst inget jag håller koll på.

Anonym sa...

Jag tränar ca 200 timmar om året. Rätt lugna pass.

Johan sa...

Jag ligger nu på 250 timmar.
Bli småförälder har dödat mina distanspass..
Iår kanske man inte är övertränad utan riktigt snabb istället =)

Anonym sa...

Jag ligger på ca 290 timmar rullande 12 månader.
Väldigt stor skillnad på mängd beroende på träningstyp... Testa att SPRINGA distans i 4 timmar jmf med att cykla!
Men jag blir bara snabbare och snabbare, snart ska jag prova att växla till stora klingan, lite spännande faktiskt! :-)

/J

Jesper Sundewall sa...

Tack alla - kul att läsa.

Klart det spelar roll hur man räknar och viktigast är väl att för egen del kunna jämföra och analysera träning kontra resultat.

J: Prova kör intervaller i fyra timmar. Vad sägs om 40x4 på 90% med vila 2 minuter...

Anonym sa...

Att jämföra totala antalet träningstimmar kan bli ganska missvisande då intensiteten inte är en helt oviktig faktor. Om man har begränsad tid att lägga på träning är mitt tips att man satsar på kvalité framför mängd.

Och för att redovisningen för en själv ska bli rättvis så räkna effektiv tid och inte "tiden i kläderna" - för visst händer det att fikapausen tar längre tid än själva träningsrundan...? Är iaf min egen erfarenhet ;)

Över 1000 timmar/år som mest - numera tyvärr under 100...

Anonym sa...

Ligger på 500-600 h effektiv träningstid i år. Siktar på cirka 700 nästa år. Har läst ganska mycket bloggar om folks träningstid och antal träningspass per år och förstått att definitionen av vad som är träning skiljer sig åt. Fikapauser, stretching, promenader, vardagscykling till gymmet m.m. räknar jag ej som träning. Hur gör ni andra?
En kille räknade ett dubbelpass spinning som två pass eftersom han stängde av pulsklockan mellan passen. Själv anser jag att man måste duscha mellan passen för att de ska räknas som två.

Anette Kiss sa...

Ha, tack vare den här bloggen gick jag in och kollade min träningsdagbok. Upptäckte jag att jag ligger på cirka 400 h cykling i år hittills. Definitionen innebär tid på lvgcykel (och garanterat utan något träningsupplägg alls).

Det lär kanske inte bli så mycket mer i år för jag har - hör och häpna - en liten svacka i cyklingen mentalt sett. Har aldrig hänt förut så här påtagligt. Har tom köpt kort till Gerdahallens träningsanläggning. 2,5 år och första svackan att tala om vad gäller cyklingslusten. Det är ganska imponerande. Känns lite konstigt faktiskt.