torsdag, november 19, 2009

Dopningsadministrationen

Hur funkar dopnigsadministrationen? Alltså inte ampullerna, utan administrationen när det väl uppdagats?

Nu skall Rebellin lämna tillbaka sin silvermedalj från OS. Skickar han den då till UCI eller åker han bara hem till Fabian och lämnar den? Och vad gör Fabian med sin bronsmedalj? Ringer han till Kolobnev och säger

- Du, jag har fått en snyggare medalj från OS. Ja, du vet där du kom fyra. Så du kan ta min bronspeng. Har du tid att komma och hämta den eller skall jag skicka någon? Ok, bra. Vi hörs!

Och vad händer med segerpengar? Som när en person långt efter Touren ertappas som fuskare. Jag antar att de får betala tillbaka. Men det är ju egentligen någon annans pengar. Vem ringer då till Moncoutie och säger:

- Du, har du hört att Kohl åkt dit för CERA? Jag vet, skittråkigt. Du vet han tog ju ett par andraplatser i bergspris a 686 Euro. De pengarna borde du nu ha. Du fick ju 461 Euro för dina tredjeplatser. Så fort Kohl betalat tillbaka sätter jag in mellanskillnaden på ditt konto, alltså totalt 450 Euro. Ok? Har vi ditt kontonummer?

Det kan bli ganska många samtal. Eller måste cyklisterna ordna det här själva? Hur gör man? Hjälp!

2 kommentarer:

Campagnolo sa...

Det där är inget man behöver bry sig om tack och lov, av två anledningar, dels att man aldrig har möjligheten för priser under Touren och dels för att man inte dopar sig med dylika preparat...

mo sa...

Jag ser möjligheten till en affärsverksameht här. Vi kanske skulle starta ett inkassoliknande företag som sköter balansräkningar och indrivning åt proffscyklister och UCI.

Betalningsmodellen är att vi förvaltar alla prispengar i ett år innan cyklisten får dem, eftersom risken är överhängande att de ändå måste tas tillbaka efter att de ertappas med handen långt ner i CERA-kakburken.