tisdag, augusti 04, 2009

Otäckt

Min absoluta skräckplats under morgonpendlingen är övergångsstället precis nedanför Slussen, vid restaurang Flyt. Där kommer morgonpeppade cyklister i full fart nedför backen samtidigt som fotgängare försöker ta sig över till Gamla Stan. Jag brukar sakta in, till och med stanna, för jag vill inte ha någons krossade skall på mitt samvete.

I morse hade det hänt. Eller något hänt, jag såg inte själva olyckan. Person låg medvetslös på gatan med fyra personer runt omkring sig, varav en i cykelhjälm som såg en smula förtvivlad ut.

Många cyklister ondgör sig över bilister som inte kan uppföra sig i trafiken. Men det är påfallande ofta som samma cyklister visar total avsaknad av respekt för fotgängare. Min devis är att den som rör sig snabbare måste visa hänsyn mot den som rör sig långsammare - oavsett transportsätt. Cyklar jag genom en bilkö kan jag inte gärna bete mig som jag äger vägen och hytta och skrika okvädesord till bilister. Precis som jag tycker att bilister som kör om mig inte behöver göra det tutandes på slickavstånd.

Nej, ta det lite lugnt för fan. Det finns under varje cykelpendling gott om tillfällen då man kan kräma på. Och det är inte fel med lite maxstart-stopp intervaller för att stressa mitokondrierna.

Inga kommentarer: