torsdag, april 10, 2008

Gaturaseri

Torsdag morgon: Söder – Karolinska Institutet

Jag mötte lite härligt gaturaseri idag. Men inte som vanligt är av bilister utan en cyklist.

Det var vid en av Stockholms farligare passager, backen ner från slussen in genom gamla stan. Här är det ett övergångsställe ritat över cykelbanan med mycket gångtrafikanter. Samtidigt kommer cyklisterna i hög fart utför backen.

Jag brukar göra en poäng av att sakta in och släppa över fotgängarna eftersom det ju faktiskt är ett övergångsställe där. Och jag förväntar mig ju att bilisterna gör så vid övergångsställen. Hur som, samtidigt som jag saktar in kommer en snubbe bakifrån och blåser om mig och förbi fotgängarna i oförminskad fart. Detta händer nästan varje gång jag saktar in här.

Idag nonchalerade jag dock inte detta övertramp utan tog upp jakten på syndaren för en välvillig tillrättavisning i förmanande ton. Med mina kycklinglår blev jakten kort även om gubbfan cyklade på bra.

För en stund utkämpades en kamp på två jul, sida vid sida på den trånga cykelbanan, väjandes för mötande trafik. Jag sa något i stil med: ”om jag stannar är ju inte tanken att du skall blåsa förbi i full fart – eller hur…?” Han sa något typ: ”ägna dig åt något bättre!”.

Som vad? Frågade jag

Som att cykla. Svarade han.

Okej sa jag och satte av. Med gubbfan på rulle. Tanken var ju inte att jag skulle cykla snabbare än honom.

Nu är det så att på min singlespeed inte har så långa skärmar. Det vill säga de skärmar jag har bereder endast mig och min ändalykt med stänkskydd, men de skvätter ganska friskt på bakomvarande.

När gubbfan upptäcker att han får allt vatten i ansiktet blir han naturligtvis rosenrasande och cyklar om igen och skriker ”och skaaaaaffffa stänkskärmar”.

Där slutade historien för jag, så nobel och rättrådig som jag är, ville naturligtvis inte utsätta mina medtrafikanter för ytterligare fara genom en cykeljakt genom stan.

Inga kommentarer: