torsdag, april 03, 2008

Cykelväskor

Jag har en cykelväska modell några år gammal. Den kommer från cykelcity och kostade ny runt 3000 spänn. Jag köpte den beggad för 1500 efter att den gått en flygresa. Nu har den gått 3 transatlantresor till + 3 inrikesresor och jag måste säga att jag är besviken på kvaliten. 2 hjul har stuckit, gångjärnen på baksidan är på väg att ge upp (ett har redan gjort så) och låsen sjunger på sista versen. Den har nog max 1-2 resor kvar, givet att jag sätter på spännband, innan den gjort sitt.

Cykelcitys nya väska ser lite bättre ut, i alla fall på bild. Idag var jag inne och kollade på den och inser besviket att det är samma väska. I princip. Visst, låsen ser lite bättre ut men det är samma rappliga hjul och nitarna ser inte mer övertygande ut än på min.

Cykelcity säger: "Vi lovar att håller inte den här väskan för transporter, så har den fått en hantering ingen väska är värd." Problemet är bara att det är den typ av behandling väskor ofta får - och som de måste hålla för.

En väska för 3250 kronor skall man kunna begära mer av än att den bara skall hålla 4 längre flygresor. Dåligt.

Någon som haft liknande upplevelser?


6 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar som om alla transportväskor är ganska rejält kackiga. Såg en som en tysk hade på Mallis. Gjord som en seriös instrumentväska med plywood och aluminiumlister. men vad fasiken väger inte en sån...?

Jesper Sundewall sa...

Det är väl det som är problemet. Såg ett monster på Bike24.com som såg robust ut - men vägde också 22 kilo... Bra grej när maxvikt per kolli på flyget vanligen är 23 kilo.

Anonym sa...

Var det en sådan här tysk "stridsvagn"? http://www.bikebag.de/produkte/first-class.html
15kg
Jag lånade en väska privat för ett par år sedan(model fulblå från CC).
Det var lite trist att behöva lämna tillbaka väskan med ett trasigt hjul och trasigt hantag.
:o(

Anonym sa...

Flyget är ju inte kända för att vara varsamma direkt... Har du kollat på Serfas cykelväska? Ser kanske inte så flådig ut, men jag vet att den hållit för fler resor än din, dessutom med MTB i.

Anonym sa...

Det kanske rentav är läge att bygga en lämplig låda?

Anonym sa...

Mange: Varför inte? Om man skall flyga mycket är det nog att föredra. Vänliga själar har också gett mig en del tips på i deras ögon bättre väskor. Det blir nog en annan nästa gång.