fredag, december 11, 2009

Hockey

Jag växte upp som ett stort hockeyfan, men även om känslorna lagt sig en smula så kan jag fortfarande glatt minnas stunderna framför TV:n och hockeyspelet. Min bror förfärades över att jag var så fruktansvärt opportun under Hockey-VM. Jag hatade nämligen att inte ha rätt så jag "hejar på det lag som vinner". Så när Sverige spelade mot Tjeckien så ändrade jag mig under sändningens gång beroende på vem som var bäst för tillfället.

När Sverige spelade mot Sovjet så visste man ju hur det skulle gå. Sovjet med sin superfemma: Kasatonov, Fetisov, Larionov, Makarov och Krutov var ju alltid alltid bäst. Kom de in i power-play så var det nästan alltid mål.

Vad hände sen? Efter att murar, järnridåer och sovjetmakter fallit så tog de chansen och stack till NHL. Makarov blev rookie of the year, Kasatonov var en habil lirare i bland annat Boston, Larionov och Fetisov spelade länge länge i ligan sen blev den sistnämnde minister i Putins regering. Krutov, han var inte lika ambitiös och ett tag lirade han division ett (eller var det två?) hockey i Östersund. Pffff, miljoner schmiljoner, jag vill bo mitt i Sverige och spela amatörhockey! Det passar min kroppshydda lite bättre.

Nu skriver DN idag att Fetisov vid 51 års ålder gör comeback i CSKA Moskva. Stort. Eller inte. Hur som helst så hittade jag den här bilden på gänget som återförenats på ålderns höst. Krutov längst till vänster och Kasatonov (2a från höger) verkar må sådär. Kasatonov ser lite ut som en duktigt plufsig Alex Baldwin - tycker ni inte?


Inga kommentarer: