torsdag, oktober 09, 2008

LBS-vurmare

Jag gillar att handla cykelprylar på nätet. Jag köper överallt: Ebay, Tyskland, England, Sverige. Jag handlar också på mina lokala cykelbutiker.

När man berättar om sin näthandel, särskilt problem med näthandel, får man emellanåt reaktionen: "köp hos din LBS (lokal bike store) istället". Detta byggt på argumenten att man får bättre och snabbare service och stödjer lokala butiker. Fine, jag håller med. Problemet är bara att priset är högre, de har inte mer i lager och servicen är kanske snabbare - men inte nödvändigtvis bättre.

Låt mig ta ett exempel: I våras var jag ute efter nytt styre och styrtapp. In på LBS:en och vi diskuterade fram och tillbaka om vad som var bra och dåligt. Efter dividerande kom jag fram till vad jag ville ha men då möttes jag: "det styret har vi inte i den färgen" och "vi har inte styrtappen i den längden". Platt fall med andra ord och jag fick trava hem tomhänt. Väl hemma gick jag in på favvonätbutiken. Plockade ihop samma produkter, fick dem skickade fraktfritt på mindre än en vecka och till 60% av priset på LBS:en. Jag har många liknande exempel.

Missförstå mig nu inte är ni snälla - jag gillar mina LBS:er och jag handlar mycket där. Riktigt mycket. Och på LBS:en kan man hänga, snacka och klämma på prylar vilket är svårt på nätet. Men det finns gränser för både hur lång tid det får ta och hur mycket det får kosta.

Skulle jag vara LBS skulle jag satsa mer på att konkurrera där jag har tydliga fördelar gentemot näthandlare - nämligen på service. Där slår ingen LBS:en som ligger runt hörnet. Har jag problem med cykeln vill jag ogärna skicka den per post till Tyskland, det innebär massa omak för mig. Nej då vill jag kunna gå runt hörnet och få snabb och professionell hjälp - det är jag mer än villig att betala bra för.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Min teori är att LBS-kramarna har 56-kbaudmodem.

Anonym sa...

Bra skrivet!

Läste något liknande på en annan blogg för ett tag sedan, fast tvärtom sas. Du sätter fingret på problemet - en lokal dealer kan i lilla Svedala sällan ha ett fullödigt sortiment hemma. Om man då måste beställa hos honom, ja då kan man ju nästan lika gärna beställa över nätet?!

Om det däremot handlade om att köpa en hel båge, då kunde jag nog tycka att handlarn ofta borde vara att föredra.

Roadrunner sa...

Jag har råkat ut för en LBS som blev så sur när jag hade köpt nät-cykel och -delar att han påpekade att om man inte handlar hos en LBS (honom) så kan man inte räkna med att få någon snabb service, om ens alls, där sedan heller.

Mindre smart approach, efter det har jag inte varit där alls

Anonym sa...

Jag brukar driva tesen att den LBS som inte vet att ställa om till dagens rådande läge med konkurrens från interw3b kommer föra en tynande tillvaro. Antagligen så kommer vi se LBS bli mer av en serviceverkstad där folk fixar sina fultyskar till ett pris något högre än fallet om de köpt sin cykel av just den handlaren. Det ser jag inte som något konstigt och något jag gärna betalar för.