onsdag, juni 30, 2010

Mig och mina tubdäck

Jag har ett komplicerat förhållande till mina tubdäck. Å ena sidan älskar jag dem. Det är så mycket kärlek mellan tub och asfalt att hälften vore nog. Under min tid i Tadzjikistan har jag haft en temporär återgång till kanttråd. Nu, efter några veckors tubträning förstår jag att uppskatta skillnaden.

Något jag dock inte gillar är punkteringar och limmande. Punkteringar har man förvisso med kanttråd också, men limmandet är en företeelse exklusivt för tubfantaster.

Mitt förhållande har verkligen satts på prov de senaste dagarna när jag skulle limma på ett par fräscha tuber på mina nya högprofilshjul. Förlimning av tuber - check. Lim på fälgen - check. På med tuberna - check. Satt tuberna fast? unchek. Så nu har jag ägnat en halvtimme i limångornas land till att försöka få rätt på skiten. Vet inte om jag lyckats, men i morgon skall jag fan provåka hjulen. Annars kommer jag inte tordas använda dem på VetSM.

Inga kommentarer: