söndag, maj 06, 2007

Tur att allt bara kostar 45 kronor!

Låt mig först och främst förklara rubriken. Den är en smula intern.

Medlemmarna i våran familj har begåvats med lite olika egenskaper. Mina båda yngre bröder är väldigt eftertänksamma och förståndiga när det gäller det ekonomiska. Jesper är ju minsann utbildad ekonom och allt! Den yngsta brodern (Jonatan) är nästan patologiskt återhållsam på den monetära fronten. Jag och Birgitta (vår ömma moder) har dock inte samma läggning. Man kan nog säga att vi är deras motsatser. Vårat motto lyder ”Lägg i varukorgen!”. Det kan väl i och för sig vara frid och fröjd med det, om man då faktiskt har råd med det som läggs i nämnda korg. Tyvärr är det något som vi inte alltid tar hänsyn till. Med ett leende på läpparna och ett obekymrat sinne köper vi saker helt impulsivt och utan att reflektera över de ekonomiska konsekvenserna.

Dessa utsvävningar, samt vårt efterföljande gnäll över att inte ha några pengar, har lett till att Jesper, (nyligen utnämnd Supermupp) på eget initiativ, bestämt sig för att agera som vårt ekonomiska samvete. Naturligtvis innebär detta att han också får dras med den ångest som normalt brukar förknippas med större utgifter (det är vad jag har hört i alla fall). Eftersom vi inte vill att Jesper ska må dåligt så tog vi reda på vad han anser var den summa pengar som orsakar honom minst psykiskt obehag. Denna summa visade sig vara just 45 kronor!

Varför denna utläggning, kan man lätt fråga sig. Jo, jag har naturligtvis varit i shoppartagen
-Lägg i varukorgen!

Av skäl som snart kommer att bli tydliga, känner jag mig tvungen att noggrant motivera mina inköp. Till att börja med har jag köpt en exakt likadan cykeldator som Jesper. En Polar CS600, top of the line modellen. Kan ju tyckas lite tråkigt att härma brorsan på det sättet men jag fick ett väldigt bra pris (45 kronor). Den viktigaste anledningen är dock att Jeppe skulle bli alltför odräglig om han är ensam om att kunna se aktuell lutning och annan ovärderlig information när vi är i Frankrike i sommar.



Mitt andra inköp var en ny hjälm. Efter att ha provat alla hjälmar på Cykel City (alla som jag skulle kunna tänka mig att använda i befolkade områden i alla fall), bestämde jag mig för en Limar 909. Detta råkar naturligtvis vara den modell som Jesper använder. Härmapa? Egentligen inte. Det var faktiskt den enda hjälmen som var riktigt bekväm. Priset? Behöver jag säga det? 45 kronor såklart!



Avslutningsvis skulle jag köpa ett par nya cykelglasögon. Säljaren på Cykel City menade att det bara fanns en riktigt cool modell i deras Rudy Project sortiment, nämligen Ketyum. En snabb titt i katalogen bekräftade min misstanke. Med ett pris på 1950kr är de överlägset dyrast. För ovanlighetens skull besinnade jag mig och bad om att få prova alla glasögon utom just Ketyum. Smart av mig, om jag får säga det själv! Tråkigt nog var min ”motståndare” ännu smartare. När jag stod och gnällde framför spegeln med alla billiga bågar, (kunde inte hitta några som var klockrena) så kommer den lilla rackaren ut med dyringarna. Fan, fan, fan… Nåja, det vore ganska oartigt att inte prova glasögonen nu när han har gjort sig besvär. Hur snygga kan de egentligen vara!? Naturligtvis var de överlägset snyggast, väldigt lätta och stencoola! Helvete! Återigen visade jag prov på okaraktäristisk återhållsamhet och avstod från att köpa några solglasögon. Vilken styrkedemonstration! Istället åkte jag hem och började göra efterforskningar på nätet. Efter att ha konstaterat att Ketyum bågen är ännu dyrare i Tyskland, så hittade jag den till halva priset på ebay i USA. Trots att det var frestande så surfade jag runt en stund till.

Efter ett tag hittade jag BBB´s ”Winner” på en svensk sida.(www.cykelnetto.com) De är avsevärt billigare än Rudy´s båge (t.o.m. billigare än ebay-priset). På köpet får man också med tre par extra glas. Klart prisvärda måste jag säga. Att de dessutom används av riktiga kanoner som Tom Boonen och Paolo Bettini drar ju inte direkt ner coolhetsfaktorn. Duger de åt cyklister av den kalibern så duger de minsann åt mig med! Nu råkar det såklart vara så att Jesper nyligen har köpt precis de glasögonen. Jag anser dock att de ekonomiska argumenten väger tungt här! Dessutom matchar glasögonen min nyligen inköpta Quick-Step tröja.

Som ni ser så har jag obestridliga bevis för att jag inte bara härmar min muppige bror på grund av egen osäkerhet! Mina inköp är helt grundade på rationella beslut fattade med mitt eget bästa för ögonen. En noggrant genomtänkt balans mellan komfort, funktionalitet och ekonomi!

Vem är det nu egentligen jag känner att detta måste rättfärdigas för? Hmm… delvis mig själv antar jag. Viktigast är dock att försöka förebygga obehagliga påhopp från min bror och mina andra muppar. Naturligtvis kommer de (smarta som de är) att hitta logiska luckor i mitt resonemang. Dessa kommer sedan att attackeras helt hänsynslöst. Det är i alla fall standardförfarandet. Vi får se. Roligt kommer det att bli i alla fall!

2 kommentarer:

Susanna sa...

Skönt motto: lägg i varukorgen! Vilken rolig, underhållande blogg du har. Var på väg att skriva sympatisk också, men jag låter bli (inte för att den inte är det, men för att det lät så 50+).

Jesper Sundewall sa...

Tack! Kul att du tycker det. Det gör OSS glada för vi är fyra glada muppar som skriver på denna blogg. Och det där med lägg i varukorgen får stå för min ohängde bror - jag är hans dåliga samvete.